Neljapäev, september 30, 2010

Täna Postimehes ilmunud artikli toimetamata versioon

ÄBIPAISTVA SAUNAINSTALLATSIOOGA AUSTRAALIA TEATRIFESTIVALIL



Brisbane`i festival, Austraalia. Kohaliku kesklinnas asuva teatrimaja Metro Arts hoov. Neljal õhtul septembri esimeses pooles, neli tundi korraga järjest, köeti seal sauna. See saun on ringikujulise põhiplaaniga, seisab neljal raudpostil ning läbipaistvad seinad on ehitatud kasutatud akendest. Viimane tagab selle, et kohale tulnud publik saab sõna otseses mõttes heita pilgu eestlaste (ja teiste Põhja-Euroopa rahvaste, eriti soomeugrilaste) tuhandeid aastaid vanasse saunakultuuri. Samuti seda omal nahal kogeda – saun on kõigile avatud (ainult riietes ei tohi siseneda) ning olgugi tegemist teatrifestivaliga, on antud juhul piir pealtvaatajate ja esinejate; teatrikülastajate ning näitlejate vahel totaalselt hägustunud.

See on eesti kunstnike grupi, kes esinevad nime all Art Container ning peavad Tallinnas Kultuuritehases Polymer samanimelist kunstigaleriid, ühisateljeed ja rahvusvahelist residentuuri, interaktiivne etendus ja saunainstallatsioon pealkirjaga “The Bathers” (“Kümblejad”). Kuna antud etendusega osaleti Brisbane`i festivali eksperimentaalsemaid teatrisuundumusi tutvustavas programmis Under the Radar, võib siinkohal mainida trupi koosseisu “teatrikeeles”: Tanel Saar (lavastaja, peakujundaja, näitleja), Erik Alalooga (pealavameister, näitleja ), Sandra Jõgeva (avalikud suhted, näitleja ), Janno Bergmann (lavameister, valgus, näitleja ), Hans-Gunter Lock ( muusikaline kujundus, näitleja). “Kümblejatega” on eelmise aasta suvest saadik esinetud Kultuuritehases Polymer, siis eelmises septembris Riias tänavafestivalil “Balta Nakts” ning mullu detsembris samuti Uues Maailmas. Nimelt osales Art Container oma saunaga Miami Kunstimessil. Ja väga üllataval kombel osutusid austraallased, kelle konservatiivsuse eest meid kohalikud hoiatasid, seniseid kogemusi “Kümblejatega” võrreldes kõige empaatilisemaks, mõistlikumaks ja intelligentsemaks publikuks.

Neljal järjestikusel õhtul oli saun kohalikke täis ning seda ei võetud meelelahutuse või peona nagu Miamis juhtus, vaid asjasse suhtuti täie tõsidusega. Võibolla oli see jutt, mida neile rääkisime -- nelja tuhande aasta vanune traditsioon; soome-ugri hõimud; saun kui koht, kus sünniti, surdi, ravitseti ja nõiuti; saun kui koht ning isoleeritud vaimne ruum, kus kõik on võrdsed, nende jaoks otseses seoses nende endi pärismaalaste spirituaalsusega, mida enamus valgetest sealpool maakera on juba ammu hakanud austama. Sauna kontseptsioonis mainitud storytelling töötas päriselt -- jutuks tulid kõige erinevad asjad, erinevate maade saunakommetest ning alastiolekust tätoveeringute ja soomlaste hullumeelse saunatamise MM-ni, kus sel suvel esikoha võitnud venelane sõna otseses mõttes surnuks kõrbes.

Sellisele atraktsioonile otse Brisbane`i linnasüdames ei suutnud muidugi vastu panna kohalik meedia – kohale tulid ning intervjuud tegid paljud tele-ja raadiojaamad ning kirjutavad väljaanded. See omakorda toimis lumepalliefektina, sest iga meediakajastus tõi omakorda publikut juurde. Mitte nii üllataval kombel kerkis kõigis neis intervjuudes, samuti jutuajamistes kohalikega esile alastuse teema. Saun, kui vaimselt isoleeritud ruum, kus alastiolek ei ole seksuaalsusega seotud, vaid toimib nähtavate sotsiaalsete hierarhiate kaotajana. Lisaks oli Art Containeri etendus algselt plaanitud Brisbane`i ajaloolisele raekojaplatsile King George`i väljakule. Koht muudeti intiimsemaks Metro Artsi teatrimaja hooviks alles viimasel minutil, kui tuli välja, et kohalik linnavalitsus ei anna luba alastiolekuks avalikus kohas ning et üheks võimalikuks alternatiiviks oleks olnud läbipaistva sauna ümber müüri ehitamine.

Ja lõpetuseks kaks vastandlikku näidet austraallaste suhtumisest eestlaste sauna. Kolm meest tunnistasid, et koos saunaminek oleks nende jaoks mõeldamatu – nad nimelt on kolleegid ega kujuta ette, et ka pärast üksteise alasti nägemist edaspidi koos töötaksid. Üle Austraalia ulatuva raadiojaama SBS reporter aga võttis end riidest lahti ning mässis mikrofoni omakorda kilekotti. “See on kõige ebatavalisem situatsioon, kus ma olen intervjuud teinud! Ja mul on just nüüd rinnakarvadesse augud raseeritud – ma käisin täna südamearsti juures...”

Kommentaare ei ole: