HIPIAJASTU. REMAKE
Mittetarbimine on
üleüldiselt moes. Kes kujutaks ette arvamusliidrit, kes tunnistaks, et
naudib üle kõige raha;asju, mida selle eest saab ning võimu? Vastupidi –
ka miljonärid väidavad, et tarbivad võimalikult vähe ning
keskkonnateadlikult
"The Eastern World,
it is exploding .../---/Tell me over and over and over again, my
friend; I don`t believe, we are in the eve of destruction", laulis
aastal 1965 tollal 19-aastane Barry McGuire, algupärase hipiajastu üks
olulisi, samas unustatud laulikuid.
Nelikümmend seitse aastat on
mööda läinud, Lääne tsivilisatsioon pole vahepeal kindlasti mitte õhku
lennanud ja pole seegi kindel, kas oleme just omadega huku äärel.
Usun, et inimesele on omane uskuda – see, mis toimub ta vahetus läheduses, leiab aset ka mujal. Laiemas plaanis ja üleüldse.
Pean
tunnistama, et võibolla pole ma isegi sellest patust päris puhas. Et
kirjutan neid ridu Polymeris, selleaastase Kultuuritehase Festivali
eelõhtul, kui maja on täitnud vägagi hipiliku välimuse ja olemisega
Saksa kunsti-ja muusikakollektiivi liikmed. Sakslased omakorda on
moodustanud üsnagi harmoonilise segu Rakendusökoloogia Noorte Klubi
noorte venelastega, kes on end kolmandat suve järjest Polymeri katuseaia
ülesehitamisele ja järkjärgulisele täiendamisele pühendanud.
Hipiajastu taassünd
Noored
rakendusökoloogilised venelased tegelevad ühe tänapäevases maailmas
äärmiselt moodsa asjaga – kasvatavad ise (ökoloogiliselt, loomulikult!)
aiavilja ja muid taimi; on loonud oma katuseaeda erinevate looduslike
botaaniliste koosluste ning pinnavormide minimudelid ja üldse kõik
aiamööbli ja –piirded valmistanud taaskasutatud puidust. Samamoodi on
moodne nende hipilike noorte kogukonnavaim ja linnaruumi, kultuuritehase
katusele omaenda väikese oaasi loomine. Nad pole ainukesed sellise
vaimsuse kandjad isegi Tallinnas. Samadest põhimõtetest lähtuvad
Katlaaed, Uue Maailma Selts ja teised linnaosaühingud...
Ja kui
nüüd edasi mõelda, võib isegi öelda, et kunagise hipiajastu ideaalid
elavad jälle (ikka ja jälle!) taassündi läbi.Institutsioonipõlgus.
Kontrakultuur. Ilma konkreetse põhjenduseta protest. Vt ka: Occupy.
Tänavale protestimaminemine Tarbimisvastasus. Copyleft.
Aga ka --
igasuguste idamaiste religioonide ja praktikate tohutu populaarsus.
Isegi India stiilis riided on neil tänapäevastel hipidel üsna
samasugused kui nende vaimsetel esivanematel 40-50 aastat tagasi. Ja
nagu olen kuulnud ning lugenud, armastasid ka kunagised esimese
põlvkonna hipid kanda kirbuturgudelt ja komisjonikauplustest leitud vanu
rõivaid, näiteks kahekümnendate aastate õhtukleite ning sõjaaegseid
nahast ohvitserimantleid.
Soovimatus olla niinimetatud süsteemi
osa iseloomustab ka mitmeid praeguseid Eesti
arvamusliidreid. www.zaum.ee on noorte intellektuaalide netiväljaanne,
omamoodi esseede ja reportaazhide kogumik, kust ei puudu ka kujutav
kunst ja luule. Selle üks eestvedajaid Martin Luiga kõrval, Robert
Kurvits, rääkis oma hiljutises intervjuus Eesti Päevalehele, et tarbib
võimalikult vähe, tööl ei käi ning vahetab oma sõpradega aegajalt
vahelduse mõttes kortereid, mida võib omamoodi rohujuuretasandilt
tekkinud omaalgatusliku residentuuriprojektina võtta.
Brändikultus on möödanik
Mittetarbimine
on üleüldiselt moes. Kes kujutaks ette arvamusliidrit, kes tunnistaks,
et naudib üle kõige raha;asju, mida selle eest saab ning võimu?
Vastupidi – ka miljonärid väidavad, et tarbivad võimalikult vähe ning
keskkonnateadlikult. Brändidekultus ja naudinguga kallite asjade ostmine
jäävad päästmatult kümne-viieteistkümne aasta tagusesse aega. Täiesti
võimalik, et yuppie`de ning hipide ajastud vahelduvad sama järjekindlalt
nagu suvi saab sügiseks ja sügis talveks.
Lugesin hiljuti
soomlaste alternatiivset moe-ja elustiiliajakirja nimega "Huili". See on
ootuspäraselt vägagi öko: täis kolumne, mis sõimavad saatanlikku
moetööstust ja professionaalsete stilistide, fotograafide ja modellidega
korraldatud moeseeriat, mille riided on saadud tasuta
taaskasutuskeskusest. Samuti esitletakse 22-aastast rastapatsidega Roni
Linnervuod, kes ei õpi ega käi tööl. Ega ka tarbi eriti midagi.
Ideed,
mis hõljuvad õhus, on ajastuülesed. Isegi Nõukogude Liidus ilmus
varastel kuuekümnendatel omamoodi protestiliikumise Piibel – Aksjonovi
"Tähepilet", mis on Salingeri "Kuristiku rukkis" raudse eesriide tagune
analoog.
Mõlemad raamatud ennustasid tulevat hipiajastut.
Nõukogude Liidu hipiliikumisest annab päris hea ülevaate omakorda
Tallinna hipide juhtfiguuride Vladimir Wiedemanni "Maagide kool", mis on
iroonilisel kombel raamatuna ilmunud ainult eesti keeles.
Igal
juhul olid kuuekümnendatel õhus ringi hõljuvad ideed – vaba armastus,
institutsioonipõlgus, kontrakultuur – just need, mis on vorminud meie
kaasaja. Ja meie käes on omakorda võim tuleviku üle.
Kas tulevik koosneb armastusest, rahust ja õnnest, otsustatakse just täna.
esmaspäev, september 03, 2012
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar