teisipäev, mai 12, 2009

Kohaliku seltsielu tipphetk

Kaisin kokkusaamisel W-ga; Londonis elava kunagise Tallinna hipi, Maagide kooli autoriga. Kes praegu kirjutab uusi raamatuid oma elust, nende hulgas 80ndate New Yorgi art scenet kirjeldavat, korraldab eksklusiivseid reise arhitektidele yle maailma ning on ajakirjanik. Loomulikult avaldas W mulle muljet. See on peaaegu nagu saada kokku Dovlatovi voi minugipoolest kasvoi Hemingwayga, kui see asja kellelegi arusaadavamaks teeb. Raakisime juttu kolm tundi ning aegajalt tiksus mu peas, et pidin oigupoolest koss J-ga galeriituurile minema, milleks jai jarjest vahem aega. Ja loomulikult oli mul W kasuks otsustades oigus -- galeriiring kestis umbes tunni, kuni koigil suhteliselt mittemidagiytleva kunsti vaatamisest kyll sai. Loomulikult oli W parem. Pealegi on ta osaliselt samal ajal NYCis kui mina ja mul on see au, et ta tuleb mu naitust vaatama. Ma arvan, taiesti siiralt, et olen W austaja. Tema fann. Millega seoses votan ma isiklikult, kui inimesed, kellele ma ta raamatu jouludeks olen kinkinud (teid on umbes seitse), seda labi ei loe (konstruktiivne kriitika Maagide kooli kohta on lubatud).
Muu on tavaparasem. Kohtun siinsete tuttavatega (J juures peatun, olen kainud valjas tema, ta vaga tosise ja tosiseltvoetava inimese jatnud skulptorist sobra S-i; B, viimase elukaaslase; O, N-i, J, N-ga). Mulle naidatakse Brick Lane i. Eile Brightonis, kus kaisin D, kes on ka Eestis kainud, vaikses galeriis. Ta kain J-l tema ateljees kylas ja paaris galeriis, mida J soovitas.
Reis on kahe ja poole paeva jagu pikemaks veninud sel lihtsal pohjusel, et pyhapaeval soitsin automaatselt tagasi lennujaama, kuhu saabusin, arvestamata fakti, et piletid vahetati arajaetud lennu tottu ara ning lennujaam muutus. Esimest korda elus jain lennukist maha ning sain teada, et esiteks ei pruugi pileteid paariks jargmiseks paevaks yldse olla ja teiseks maksavad need hingehinda.
Kodumaise seltsielu tipphetk on muidugi teadagi milline kunstiskandaal. Ma lugesin isegi paar artiklit labi, mille hulgas omamoodi liigutav on T kriitiline kommentaar. Ukrainlannast fotograaf, kes oli kunagi mu hea sobranna. Ta on ise mulle eravestlustes tunnistanud, et naeb K-s, kes tegeleb suures osas sama sisepoliitilise teemaga, omamoodi nishshiokupeerijat. Mis seletab vaga hasti lahti T kommentaari : odav trikk. Mis omamoodi viitab taaskord sellele jareldusele, milleni jarjest suurema selgusega jouan -- tegelikult on inimestevahelistes konfliktides vaga vahe ideoloogilisi vastuolusid ning vaga palju vana head voitlust koha eest paikese all. Pretendeeritakse samale ideoloogilisele positsioonile, kaubamargi (laiemas voi kitsamas tahenduses) haldamisele, samale pysiteemale voi imagele. Mille moistmine omakorda teeb oma kaaskodanike suhtes empaatilisemaks -- voi siis mitte.

Kommentaare ei ole: