reede, veebruar 20, 2009

Naabrid (aguliversioon)

Mu vanaemal oli Pärnu agulis maja. Vana-Sauga tänaval. Õigemini pool maja, sest teise poole müüsid tema surnud õe lapsed maha. Mina olin siis 4-5 aastane. Majapoole ostis ära sõjaveteran Mihkel, kes kolis sinna koos oma tütre ja viimase lastega. Kuna kaubaga käis kaasas pool suurest aiast, lahendas Mihkel selle jagamise suhteliselt kreatiivselt ja jõuliselt. Ta pani püsti väga kiiresti ja vist siis, kui vanaema oli kusagil ära, keset aeda võrkaia, mille sisse jäi tema territoorium, mis põhiliselt koosnes õunapuuaiast. Igaks juhuks lisas sõjaveteran võrkaiale okastraadi. Krunt sai poolitatud nii, et meie oleksime pidanud oma aiapoolde sisse minema tänavalt ja ehitama uue värava -- aga seda õnnestus mingite läbirääkimiste kaudu vältida. Mihkel ehitas võrkaiast koridori, muidugi okastraadiga, mida mööda sai päris oma territooriumile minna. Mäletan, et Mihkli lapselapse, endavanuse poisiga, ma millegipärast koos ei mänginud. Tema oli okastraataia sees ja mina väljas.
Samas vanaema majas elas üle linna, või vähemalt üle aguli tuntud lits, keda teati nime all Vana Valge. See viitas üheaegselt nii proua vanusele selleks hetkeks, vesinikblondile juuksevärvile kui tavalisele tariifile, milleks oli pudel Viru Valget. Ta oli tulnud maalt linna pärast sõda noore neiuna ning üürinud mu vanaemalt ja ta õelt toa. Ta jäi sinna peaaegu neljakümneks aastaks. Mäletan seda, et Vana Valget, päris nimega Vellit, ei sallitud eriti. Sest ta juures olid pidevalt lärmakad peod, üks tema lühiajalistest suhetest kukkus pea ees trepist alla ja sai surma ning lisaks tühjendas Velli oma solgipange mu vanaema lillepeenrasse.
Kolmas naabritevaheline tulekolle oli seotud üleaedsetega ning ise kasvama läinud tammega, mis kasvas meie aia ääres. See varjas naabrite peenramaad ning nad käisid öösiti tamme koort kirvega lahti tagumas. Ja valasid puu juurtele soolvett. Lõpuks kuivas puu ära.
Või siiski mitte -- mäletan, et mu vanemad palkasid tippaedniku, kes õpetas puu tüvele sõnniku ja savi segust omamoodi kompresse tegema. Aga naabrite vastu esitasid nad aia tammepoolsele küljele kahemeetrise lattaia.

Kommentaare ei ole: