KLASSIKUTE TRAAGIKAST
Who needs yesterday`s papers, who needs yesterday`s girls?
-- Nobody in the world! The Rolling Stones
Neid trikke, mida Marina Abramovic esimest korda kunstiajaloos tegi, on pärast teda
kasutanud väga paljud kunstnikud. Rõhutatud otsese vaatemängulisuse puudumine,
lihtsad, pea alati sümboolsena mõjuvad kujundid, kehakeskus, inimkeha- ja vaimu piiride
katsetamine, teatav, suhteline staatlilisus... Need võtted ja suhtumine on praeguseks
tüütuseni tuttavad paljudelt performance`i festivalidelt ning kulumiseni läbimängitud
Marinast mõjutatud sadade, kui mitte tuhandete kunstnike poolt. Lisaks kõigele muule on
sedasorti performance`ikunst, mida mõnikord nimetatakse ka klassikaliseks lähenemiseks
sellele alale, reeglina ka suhteliselt odav ja lihtne teostada.
Osade puhul on see mõjutus kahtlemata väga otsene – ma ei tea, kui palju on Marina
Abramovicil olnud aastate vältel õpilasi, aga isegi mina olen näinud ühte neist, hiina
päritolu naist, performance`iga esinemas. Samamoodi nagu ma tunnen New Yorgi
galeristi, kes käis mõni aasta tagasi Marina Abramovici sünnipäeval -
-samal peol, kuhu mu eesti kunstnikust sõber ja kolleeg ajapuudusel minemata jättis.
Sama sõbraga, kes on muuseas olnud kümme aastat seotud Non Grata, eesti tuntuima
performance`irühmitusega, olen mainitud galeristi Williamsburgi korteris Abramovici
MoMa näituse kataloogi juures praeguse hetke seisuga mõned kuud tagasi kunstiklassiku
üle pikalt ja intensiivselt vaielnud – tema ründas ja mina kaitsesin vaest Marinat. Kas
Abramovic ikka oli ja on hea kunstnik või oli kauaaegne performance`ipartner Ulay
tegelikult olulisem,kui meile nüüd meeldib mõelda? Kunagi olid nad kunstnikena koos
tegutsedes võrdsed, nüüd aga on Marina üks kunstimaailma suurimaid staare, avalikkuse
eest kadunud Ulay`d võetakse aga kui Marina Abramovici kunagist sidekick`i. Mu
lähemas tutvusringkonnas on isegi Ulay otsene õpilane, üks noor saksa kunstnik. See
maailm on tänapäeval tõesti väikseks muutunud.
Aga tagasi Marina Abramovici epigoonide juurde. Ja epigoonide teema juurde laiemalt.
Võibolla on see klassikute elu ja loomingu kõige suurem traagika üldse. On nad
ju kunagi oma kunstiga maailma muutnud, demonstreerides kunagi enneolematud
võimalusi ning värsket ja põhimõtteliselt uut suhtumist kunsti laiemalt. Ja siis sööb
seesama maailm nad ära, lahustades nende kunagi innovaatorliku pärandi epigoonide,
plagiaatorite ja lihtsalt siirate järgijate loomingus . Pärast paljude epigoonidega tutvumist
ei ole ka originaal, see klassikuks saanu, tavaliselt enam kuigi mõjus. Tema jõudu
võib vastu võtta läbi mõistuse, aga tunded jätab ta tavaliselt puutumata. Omamoodi
kurb, aga samas absoluutselt paratamatu ja õige. Täpselt samamoodi on minu jaoks
raske vastu võtta näiteks Andrei Tarkovski või Andy Warholi loomingut --- nad on
liiga otseselt mõjutanud liiga paljusid nende järel tulijaid, et nende, samuti kassikute,
originaallooming enam positiivses mõttes jahmatada suudaks.
Kunst on ala, kus keskpärasust peetakse surmapatuks --- võrdluseks võib kujutleda
olukorda, kus keskkooliõpetajat, diplomaati, keevitajat või juuksurit nimetataks
keskpäraseks. Mitte midagi hullu, vaid täitsa tubli keskmine, eks ole? Seevastu öeldes
maalija, skulptori või performance`ikunstniku kohta keskpärasus, antakse hävitav
hinnang tema isiksuse ja loomingu kõige sügavamale olemusele. Klassik Abramovici
on paljudel kunstnikel põhjust kadestada – tunnustus ning absoluutse klassiku staatus
juba hiljemalt keskeas, esinemised ning näitused maailma kõige mainekamates
institutsioonides, küllap ka jõukus, ajalehtede ning isegi moeajakirjade esikaaned,
popstaaride kiitus, performance`ikunsti vanaema enda võetud tiitel... Ta on isegi ühes
“Seksi ja Linna” episoodis oma performance`iga esinenud.
Samas on vähemalt praeguse hetke seisuga tema looming tähendustest tühjaks
imetud ning epigoonide poolt ära lahjendatud. Olles kunstiajalooliselt nii oluliseks ja
möödapääsematuks kuulutatud, ei ole ta tegelikult enam üldse oluline. Tema kunstist
mõjutatud olemine on kunstniku jaoks kindel loominguline ummiktee. Ta on ebahuvitav
nagu eilsed ajalehed või lähisajalugu. Nagu tegelikult kõik suhteliselt värsked klassikud.
Mis ei tähenda, et Abramovic oleks ebahuvitav kui kunstnik – seda kindlasti mitte.
Lihtsalt tema enda loomingu mõju kunstilajaloole – ja tema siiamaani püsiv laeg kaasajas
on sellesama loomingu praeguseks hetkeks mõnes mõttes tapnud. Kuidas see oligi – kas
revolutsioonid õgisid oma lapsi või oma vanemaid? Mis ongi minu jaoks klassikute ehe
traagika. Nende endi võimas mõjujõud tapab nende teoste võime anda vahetud impulsse
vaatajale, kellel pole enam õnne võtta neid vastu puhta lehena.
Vaene Marina.
teisipäev, veebruar 18, 2014
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
1 kommentaar:
Miks Sa enam ometi ei blogi?? Veetsin kaks tööpäeva vanu postitusi lugedes ja tahaks veel!
Postita kommentaar